Zelfzorg… het is zo ontzettend belangrijk. We moeten telewerken, een huishouden runnen, huiswerk maken, 100% de kinderen aandacht geven en ga zo maar verder. Maar waar ben je zelf in het verhaal? Overal zien we leuke initiatieven opduiken om de kinderen te entertainen maar mama en papa worden vergeten. En zelfzorg is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Hoe kan je nu goed voor jezelf zorgen in corona-tijden? Ik vroeg het aan Sharon Cobert, mind- en loopbaancoach bij 2B Ultra en zelf mama van twee.

ZELFZORG IN CORONA-TIJDEN

  1. Vergeet jezelf niet in je schema. Neem even time out.
  2. Leef volgens je eigen ritme. Misschien kan je beter ‘s morgens of ‘s avonds laat werken.
  3. Zorg voor een gezonde voeding en drink voldoende water.
  4. Blijf bewegen en ga voldoende naar buiten.
  5. Wees niet te streng voor jezelf.
  6. Je huis hoeft niet spic en span te zijn, tijd om te leren loslaten.
  7. Extra schermtijd bij je kinderen kan geen kwaad. Er is ook een onderscheid tussen leren via scherm en ontspanning.
  8. Let ook op je eigen schermtijd.
  9. Zoek verbondenheid bij elkaar en mensen in gelijke situaties
  10. Focus op het positieve: lach en leef in het NU

Verder heeft Sharon een Facebookgroep waarin ze elke dag een tip geeft en maakte ze een podcast met interviews waarin mama’s hun tips delen. Weet ook dat 15min per dag voor jezelf al een eerste stap is en al een verschil kan maken.

Neem zeker een kijkje op de website van Sharon. Ze houdt regelmatig een webinar waar ze ingaat op verschillende problemen waarmee ouders nu geconfronteerd worden. Op Facebook kan je een zelfzorg-challenge aangaan. Hierin deelt ze dagelijks een kleine uitdaging.